11:45

Ibland förvånar minm sig själv, vi låg i sängen runt 22 igår, somnade nog strax därefter, vaknade 11:45 idag. Inte undra på att man kännmt sig trött, kroppen behövde verkligen sova ut. Mille, han sov lika länge han.

Mattias tog med han ut på en kort morogonpromenad medans jag fixade frukost. På menyn stod Youghurt och müsli, scramble eggs, kaffe ,juice och givetvis en DN att avnjuta till frukosten. Man måste ju uppdatera sig lite var det gäller den intressanta affären, Saab-Koenigsegg. Det är en stor affär.

Läste vidare om en sak som jag själv märkt i allra högsta grad som jobbar i vården.  Det visar sig att vårdpersonalen blir bättre och bättre på att använda handsprit. Jag fulllkomligt badar i handsprit, hela tiden. Så jag kan faktiskt inte bli bättre på detta…det är sant. Jag spritar mig efter konstens alla regler och mer därtill. Aldrig att någon ska få någon infektion genom att ha varit i kontakt med mig. Men till saken…i artikeln avslutar man med att läkarna är de som är sämst på handhygien.  Rätt fascinerande att de som har cirka 5 år längre vårdrelaterade utbildningar, än jag som undersköterska har (1,5 år), inte ens kan klara av en enkel sak som ”basal handhygien”… Sprita händer för och efter patientkontakt för att minska risken för att överföra infektioner. Vill man vbara på den säkra sidan så spritar man sig många gånger däremellan…hur svårt kan det vara att lära sig? Det här probelmet finns på alla sjukhus och andra vårdinrättningar, samma visa överallt.

Posted on 13 juni, 2009, in Nyheter. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Måste säga att Mille haft en väldig tur som har kommit till ett så kärleksfullt hem där han uppskattas till fullo. Man blir glad av att läsa dina blogginlägg.

    Gilla

  2. Känner att jag vill kommentera och berömma(!) dig för det här med att sprita händerna inom vården. Jag är själv njurtransplanterad och måste vara i kontakt med sjukvården rätt mycket än så länge. Jag spritar också händerna hela tiden, för min egen och andras skull, och tycker som du att det är märkligt att inte läkarna är bättre på det här. Även inom förskolan har det märkts en stor förbättring medn smittspridningen efter att handsprit införts.

    Gilla

Kommentera

