Pain in the ass

Yes i am. Vilken hundpromenad. Både Mille och jag är totalt slut. Vi har verkligen kört stenhårt med lydnad nu. Vid varje korsande väg som vi kom fram till övades det ”stanna” och ”sitt”. Så fort det dök upp hundar så övade vi ”sitt” och och att sitta kvar, för att få haan att dra mindre när det kommer hundar. Där emellan så övade vi ”fot ”några gånger. Mille funderade nog vad i fan jag höll på med när jag hela tiden styrde och ställde, men han snappade upp galoppen bra och på slutet så förstod han på det stora hela vad jag ville med mina kommandon. Men nu, nu blir det promenader som kommer att dra ut på tiden i fortsättningen, för det här ska vi hålla på med till det sitter.

Mille i vassen, han är redigt trött på mig här och jag lät han få vila där en stund occh vi satt och bara njöt. Det är svårt att vara riktigt hård och dominant när man älskar sin hund så mycket. Andra som passserade upplevde mig nog som en dålig och tjatig hundägare Men det är ett måste, nu vet han klart och tydligt vart hans plats i ”flocken” är och vad som krävs. Faktum är att han blir tryggare om han får raka order och tillrättavisningar (givetvis inga rapp, skrik eller slag). Mindre velande och raka puckar skapar trygghet. Nu ligger han här intill mig och pustar ut. Om en liten stund så ska han få mat som han så duktigt gjort sig förtjänt av.

Han är vår ögonsten!

Posted on 3 juli, 2009, in Dvärgtax, Hund, Lydnad, Mat, Mille. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

