Pride?invigning – något att vara stolt över?

Ja, du läste rätt. Frågetecknet ska vara där på plats för att skilja pride från invigning.

pride_14273426

Pride, är inte det engelska för bla. stolthet? Om jag säger som så här. Av vissa skäl är jag inte speciellt intresserad av Pride, jag har gjort mina pride om ni fattar vad jag menar. Jag har stått i ur och skur (det regnar ALLTID på pride) och kollat på allt som hänt på scenerna, jag har festat loss i parken, jag har blivit stum (under tre dagar hade jag ingen röst alls, allt sand som virvlade upp från grusplanen satte sig på min stämband och därför kunde jag inte prata…anteckningsblock och sms var det enda som funkade), jag har lyssnat på skvaller, jag har sett på när skinheads har passat på att ”knacka” bögar på kvällen, jag har sett bögar slåss med andra homosar, jag sett folk som satt på varandra i pissoaren (obs..inte bara bögsex utan även hetero och flatsex)…pride är liksom för mycket misär just nu för att jag ska kunna känna stolthet!

Men nu är jag ingen pridemotståndare…kan låta som jag är bitter, jag är bara trött på att det är samma sak varje år. Så här känner jag i år. Nästa år kanske jag vill gå på pride. Jag är en periodare och den här säsongen kan det vara. Men en sak slog mig på promenaden ute med Mille nyss. Vad är det som det svenska folket tänker på först när man säger pride? Givetvis är det kamperna för: lika rättigheter som alla andra, rätten till partnerskap och nu senast att homosexuella ska få gifta sig! Haha..jag driver med dig, säg inte att du gick på det! Kan lova att merparten av det svenska folket enbart förknippar pride med fjollan i sina rosa minimalistiska (om ens existerande) tighta kläder, med fjäderboan i högsta hugg som visar upp sig i paraden och ragg i parkerna (HIV-spridning).  Jag undrar; är det det som vi homosexuella vill bli förknippade med?

pride2 sthlm 
Det här känns så himla rätt, detta är stolthet för mig, homoidealet!

Vi har mycket media att tacka för den snedvridan bilden som kablas ut. De visar bara ytterligheterna på skalan av hur vi HBT-personer är. eller rent ut sagt sexfixerade artiklar (för vi gör ju inget annat än o ha sex) Vart tog fokuset på de vanliga vägen? Ah…sorry, det säljer inga lösnummer eller lockar tittare.

pride3 
Bästsäljare?

Nej, PRIDE är något helt annat i mina ögon. Pride för mig är inte gala, glitter och glamour. Pride för mig är att få vara den jag är (till viss del kan jag väl hålla med om att paraden tillgodoser detta), leva under samma villkor som alla andra, att få vara JAG. Gör ingen skillnad på mitt föhållande jämfört med ett heterosexuellt.

Jag och Mattias = Kärlek
Lars och Karin = Likadan kärlek som ovan
Åsa och Mia = Se ovan

Någon som vill gå på Pride med mig nu?

Posted on 27 juli, 2009, in Pride. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. jaså har du?? där ser man…🙂
    ja tacos e alltid gott..
    gör du en kväll som denna då??

    Gilla

  2. Svar: jora hade en toppensemester🙂 vill tillbaka nu!

    Gilla

  3. Mycket misär har jag upplevt under åren. Mycket roligheter också. I år känner jag mig dock lite för lat och gammal för att orka engagera mig.

    Gilla

  4. Svenska priden har jag aldrig varit på. Skulle va kul att testa. pride handlar ju om jämlikhet å förståelse.

    Men har fördomar att mycket handlar i sverige om att förstärka bögkultur med schlager å glamour. Det e vi finnar inte vana med, där det inte finns nån schlager å glamourkultur (ingen kollar schlager här eller spelar det ens på gaykrogar), här e det mer rock, metalheavy känsla som råder.

    Men det sku va kul att testa på swedens pride nångång.

    Gilla

  5. hahaha alltså jag orkar inte de rosa killarna.. totalt… förvrängd bild!!!

    Gilla

Kommentera

