Sätt fart på förbränningen!

Hittade en lista på nätet, på aftonbladet som ger finfina tips på hur man ökar förbränningen. Det är mycket man ska tänka på, menjag vågar påstå att det är mycket ”det sunda förnuftet” som gäller…mycket är självklart på något sätt. Nu gäller det bara att skärpa mig och se hur mycket jag kan ”ändra” på…hur svårt kan det vara? Nedan får ni listan…rätt upp och ner…bara till att sätta igång, om du anser dig behöva en förändring dvs. Många saker i listan är inte enbart bra för förbränningen, utan bra för att förbättra hälsan av många andra anledningar. Tänkvärt helt enkelt.

  1. Styrketräna:
    Nyckeln till en hög förbränning stavas muskler. Din dagliga kaloriförbrukning är tätt förknippad med hur mycket muskler du har. De bränner kalorier, också när du sover.
  2. Kicka igång konditionen:
    När du tränar hjärtat produceras enzymer som bryter ner fett och gör att kroppen kan använda det som energikälla. För att fett ska kunna brännas som energi krävs syre. Människor med hög hjärtkapacitet har väldigt lätt att bränna fett, eftersom deras muskelceller får mycket syre.
  3. Intervaller gör jobbet:
    Bryt rutinerna och ge kroppen en liten chock. Studier visar att människor som lägger intervallträning till sin vanliga konditionsträning två gånger i veckan går ner dubbelt så mycket i vikt som de som ”bara” kör på konditionsträning. Rusha 30 sekunder var femte minut när du joggar. Det kommer att ge resultat!
  4. Minska lagom på kalorierna:
    När du äter för lite ställer din kropp in sig på överlevnad – den tror att du svälter. Minska inte plötsligt ditt kaloriintag drastiskt. Forskning visar att kvinnor som äter färre än 1200 kcal per dag minskar sin förbränning med så mycket som 45 procent.
  5. Ät frukost:
    Förbränningen saktar ner när du sover och kommer inte igång ordentligt igen förrän du äter. Skippar du frukost betyder det att det kan gå omkring 18 timmar sedan din senaste måltid. Inte bra! Så även om du inte är hungrig på morgonen, försök att äta så snart som möjligt.
  6. Portionera ut dina måltider:
    Blir du sugen mellan målen? Ge din förbränning en skjuts och dela upp dina måltider i fem eller sex mindre mål i stället för tre stora. Ät var tredje eller fjärde timme. Om det inte passar dig, gå tillbaka till tre mål om dagen men gör dem lite mindre och lägg till ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen.
  7. Sov!
    Sömnbrist kan både påverka förbränningen och öka hungern. När du sovit för lite kan du känna dig hungrig trots att du egentligen har ätit tillräckligt. Det beror på att sömnbrist påverkar utsöndringen av cortisol, ett hormon som reglerar aptiten.
  8. Drick vatten.
    Tyska forskare har upptäckt att vattendrickande kan öka kaloriförbrukningens hastighet. Vatten minskar dessutom uppsvälldhet och får dig att känna dig mättare.
  9. Hoppa över alkoholen:
    Att ta en drink före maten får människor att äta runt 200 kalorier extra, visar flera studier. Att dricka alkohol under måltiden är inte heller bra. Alkoholen förbränns nämligen först, vilket betyder att kalorierna från maten i högre grad riskerar att lagras som fett.
  10. Satsa på mjölk i stället:
    De som konsumerar mjölkprodukter med lågt fettinnehåll tre till fyra gånger per dag går ner mer i vikt än de som hoppar över mjölk, ost och yoghurt. Orsaken är att kalcium, tillsammans med andra ämnen i mjölkprodukter, snabbar på förbränningen

http://www.aftonbladet.se/vikt/article13441847.ab

Posted on 25 augusti, 2011, in Gym, Muskler, Skönhet, Träning. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Jättebra lista! Sunda och vettiga tips … inga konstigheter alls, men ändå så svårt att alltid leva upp till. Men … vi gör så gott vi kan … visst?

    Gilla

  2. Se där, jag gör visst rätt när det gäller nästan alla punkter på listan.😀

    Gilla

  3. Emil Bejersten

    🙂 alla punkter på listan gör jag faktiskt själv dagligen..
    *ler* Kram!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: