Så vackert…så farligt!

Nyårsraketerna kommer att färga himmelen i all dess prakt när fredagen går över till lördagen.

Det är ett fantastiskt skådespel utan dess like. Ett skådespel innehållandes Hexaklorbensen. ”Den cancerframkallande kemikalien hexaklorbensen har hittats i danska, finska och österrikiska fyrverkerier. Nu utreds förekomsten i svenska fyrverkerier” skriver unt.se

Kemikalieinspektionen tror att giftet finns i svenska fyrverkeripjäser och har därför inlett en omfattande granskning där analysen beräknas vara klar under nästa år. Djurförsök som gjorts med hexaklorbensen har orsakat cancer i lever och andra organ, skador på hjärnan, på immunförsvaret och hormonbalansen. Giftet klassas som ett av de 12 värsta och får däför vara med i värstingligan som kallas för ”the dirty dozen”. Giftet har varit förbjudet i Sverige sedan 1980 och ansamlas i människan och naturen, det har en mycket lång livstid och bryts ner långsamt.

Övriga medlemmar i ”the dirty dozen” är: DDT, aldrin, dieldrin, endrin, klordan, heptaklor, hexaklorbensen, mirex, toxafen, polyklorerad bifenyl (PCB), dioxiner och furan.

Obs! Jag ska inte sticka under stolen med att jag kommer titta på fyrverkerier. Jag tycker det är vackert. Men jag skjuter inga smällare eller raketer själv. Jag hoppas för guds skull att svenska tillverkare av fyrverkerier följer lagar och regler och inte har Hexaklorbensen i sina pjäser. Tyvärr är väl risken stor med tanke på att det är billigt, kemiskt stabilt och mycket klorintensivt vilket ger flammorna vackra färger…som bäddat för att tillsätta skiten : (

Publicerat på 31 december, 2010, i Miljö. Bokmärk permalänken. 6 kommentarer.

  1. Fyrverkeripjäser är inget som jag själv använder, och även om det är vackert så måste man tänka på skadorna som dem kan orsaka.

    Sprängverkan i många av pjäserna är kraftiga nog att döda människor, så det är väldigt märkligt att vem som helst över 18 år tillåts köpa dem. Någon form av licens borde finnas.

    Varje år skadas många människor pga felaktigt hanterande, och just när det kommer till blindgångare så är det extra viktigt att vara försiktig.

    Sv: Gott nytt år på dig också! 🙂

    Gilla

  2. mm jag håller med fullkomligt, inte klokt de borde varit förbjudet för länge sen, och de klart att de e nog en jävla massa gifter o skit 🙂

    Gilla

  3. Fyrverkerier är så underbart vackra att kolla på.
    Men vågar inte skjuta några själv 😛

    Gott nytt år på dig också vännen!

    Stora kramen och allt gott till dig! 😀

    Gilla

  4. Sv: Ja, just hundar har ju en tendens att lida oerhört dessa dagar. Lyckligtvis får vår del så är ingen skotträdd, samt att vi bor på landet så vi slipper vara nära sånt.

    Här får dock hundarna vänja sig vid smällar när vi eldar exvis tryckbehållare, och ingen reagerar på det. Något man som hundägare är väldigt nöjd med.

    En av tikarna var med (när jag bodde i stan) på balkongen och tittade fascinerat på allt som hände på himlen 🙂

    Längre fram i tiden ska jag försöka bygga om förrådet och ge plats till skotträdda hundar, men just nu är det ganska tomt i kassan :/

    Gilla

  5. Jag såg repotaget om nyårsfaketer på nyhetsmorgon och jag tror att de kemiska ämnet troligen finns i svenska raketer också. Jag älskar att titta på nyårsraketer och får en bra känsla i magen när det smäller till så hela kroppen reagerar men jag skjuter inga själv jag heller.

    Hoppas ni får en riktigt härlig kväll och en bra start på det nya året. Tack för tiden som varit:)

    Gilla

  6. Men usch då… Jag brukar inte använda fyrverkerier och har inga planer på det denna gång heller.
    Fast titta, det lär nog jag också göra för det är ju som sagt riktigt mäktigt!

    Gilla

Lämna en kommentar